اخبار استانداری زنجان

تأکید بر توسعه صنعت آبزی پروری و شیلات در استان زنجان

در نشست مشترک استاندار زنجان و رئیس سازمان شیلات ایران، راهکارهای توسعه فعالیت‌های شیلاتی استان مورد بررسی قرار گرفت.

تاریخ: ﺳﻪشنبه, 20 خرداد,1404
نویسنده: زهرا رستمی
نسخه چاپی
تأکید بر توسعه صنعت آبزی پروری و شیلات در استان زنجان

به گزارش روابط عمومی استانداری زنجان، این نشست با حضور دکتر محسن صادقی استاندار زنجان و معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران، در راستای چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی صنعت شیلات استان زنجان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

استاندار زنجان با اشاره به ظرفیت بالای رودخانه قزل‌اوزن و منابع آب کشاورزی موجود در استان، بر لزوم استفاده بهینه از این پتانسیل‌ها برای ارتقای جایگاه استان در تولید و صادرات آبزیان تأکید نمود افزود : در حال حاضر تولید آبزیان در استان زنجان بیش از ۱۹۸۰۰ تن با ارزش مادی ۳/۸ همت است و صادرات ماهی در سال ۱۴۰۳ بالغ بر 3/5میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: استان زنجان رتبه پنجم تولید آبزیان بین استان‌های داخلی و رتبه اول تولید ماهیان سردآبی در شمال‌غرب کشور را به خود اختصاص داده‌است.

ایشان همچنین خاطرنشان نمود: استان زنجان با داشتن امکانات و زیرساخت‌های بالقوه، امکان اجرای باز مهندسی مزارع موجود، تدوین برنامه ها و دستورالعمل های افزایش بهره وری منابع پایه و با معرفی بچه ماهیان بهگزینی یا اصلاح نژادشده و سریع الرشد به مزارع، قابلیت افزایش تولید انواع آبزیان را در برنامه‌های میان مدت دارد و هم‌ اکنون بیش از ۳۰۰۰ نفر به‌طور مستقیم در این فعالیت و حرفه مشغول به کار هستند.

مقام عالی استان به اجرای این برنامه‌ها که می‌تواند به شکوفایی صنعت شیلات و آبزی پروری در استان و افزایش سهم صادراتی کشور و ارتقای صنایع عمل آوری و بسته بندی و افزایش درآمد بخش کشاورزی کمک شایانی داشته باشد اشاره نمود گفت: برنامه ریزی های لازم توسط سازمان جهادکشاورزی استان برای ایجاد پایانه های صادراتی آبزیان در استان امری مهم و ضروری است.

گفتنی است در این نشست به محورهای مهمی همچون ارتقای سرانه مصرف ماهی در استان از7/6 کیلو گرم به 14 کیلو گرم (متوسط سرانه کشور)، توسعه اقتصاد آبزی‌پروری با تقویت کارخانه‌های فرآوری صادرات‌ محور، لزوم دریافت کدIR جهت صادرات آبزیان به کشورهای اتحادیه اروپا، ایجاد پایانه صادراتی آبزیان و راه‌اندازی حمل‌ونقل هوایی برای صادرات ماهی تازه، ارتقای فرهنگ مصرف آبزیان با برگزاری انواع جشنواره ها و برنامه های آموزشی از صدا و سیما و برند سازی محصولات تولیدی مورد تأکید قرار گرفت.

 


تعداد نمایش ها (64)/نظرات (0)

DNN