در راستای تسریع در بهرهبرداری از پروژه خط دوم راهآهن زنجان – قزوین و رفع موانع موجود، دکتر سید محسن صادقی استاندار زنجان، از قطعه سوم پروژه بازدید کرد. در این بازدید، بیاتمنش معاون عمرانی استانداری زنجان، صفری مدیرکل راهآهن شمالغرب کشور و جمعی از مدیران حضور داشتند.استاندار مسیر ایستگاه سلطانیه تا پیرزاغه را با درزین طی نمود و از چندین نقطه پروژه و فعالیت ریل گذاری بازدید کردند.
به گزارش روابط عمومی استانداری زنجان:در جریان این بازدید، صفری گزارشی از مشخصات فنی، میزان پیشرفت و مشکلات پروژه ارائه کرد.استاندار زنجان همزمان با بازدید طی گفتگوی تلفنی با جبارعلی ذاکری مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران موضوع کمبود ادوات ریلی و مصالح را مطرح وآقای ذاکری قول مساعد و قطعی برای تهیه و تأمین فوری ادوات روسازی خط و مصالح از سایر مبادی داخلی کشور را برای انجام پروژه تا 2 ماه آینده را دادند.
استاندار زنجان، پروژه خط دوم راهآهن زنجان – قزوین را عاملی مؤثر در شکوفایی اقتصادی استان و منطقه دانست و با اشاره به حمایتهای ملی و استانی، بر عزم جدی دولت برای تکمیل طرح در موعد مقرر تأکید کرد.
پروژه دوخطه کردن راهآهن زنجان – قزوین پس از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان زنجان در اسفند ۱۳۹۵ آغاز شد. این پروژه با طول ۱۸۱ کیلومتر در قالب ۴ قطعه و با اعتبار اولیه ۵۳۰ میلیارد تومان به چهار پیمانکار واگذار گردید. هماکنون طرح با ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی به سرعت در حال اجراست.
قطعات پروژه:
قطعه اول: پروژه به طول ۵۷ کیلومتر با پیشرفت حدود 90٪
قطعه دوم:به طول ۵۰ کیلومتر – تکمیل و تحویل شده
قطعه سوم: پیمانکار شرکت راهسازی ایران – طول ۳8 کیلومتر با پیشرفت نزدیک به 80٪
قطعه چهارم:به طول ۳6 کیلومتر با پیشرفت نزدیک به 80% (مرحله تکمیل سوزنبندی خطوط فرعی زنجان – بناب)
بر اساس برنامه زمانبندی، طی دو ماه آینده قطعات ۱ و ۳ نیز تکمیل و تحویل خواهند شد. در قطعه سوم روزانه بیش از ۳۰۰ متر پیشرفت اجرایی داشته و هر سه روز حدود یک کیلومتر ریل گذاری پیشرفت کرده و از ۱۷ کیلومتر باقیمانده، ۳ کیلومتر تکمیل و ۱۴ کیلومتر در دست اجراست.
به گونه ای است که با روند فعلی احداث و عدم بروز مشکل پیش بینی شده و با پیشرفت ریل گذاری ۳ روز یک کیلومتر تا حدود ۶۰ روز آینده پروژه به اتمام خواهد رسید .
۱۱ کیلومتر از پروژه نیز در نقطه اتصال زنجان _ تاکستان در محدوده تاکستان در حال احداث است که مدیریت ان توسط راه آهن زنجان انجام می گیرد و این قطعه نیز در موعد تعیین شده به اتمام خواهد رسید .
اعتبار پروژه:
ارزش بهروز شده این طرح حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. در سفر اخیر دکتر پزشکیان رئیسجمهور به زنجان نیز بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار جدید برای تکمیل پروژه مصوب شد که از این میزان، ۳۲۰ میلیارد تومان جهت پرداخت مطالبات پیمانکاران تخصیص یافته است.
دستاوردها و اثرات پروژه در منطقه
1. افزایش ظرفیت حمل بار از ۷ میلیون تن به ۱۶ میلیون تن در سال
2. افزایش ظرفیت جابهجایی مسافر از ۱.۵ میلیون نفر به ۲.۸ میلیون نفر
3. اتصال مراکز بار، صنایع و شهرکهای صنعتی به شبکه ریلی
4. کاهش تلفات جادهای و خسارات ناشی از تردد خودروهای سنگین در محورهای مواصلاتی
5. کاهش مصرف سوخت و آلایندگی محیط زیست
6. کاهش زمان سفر و افزایش سرعت قطار تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
تعداد نمایش ها (43)/نظرات (0)