اخبار

وزیر کشور: غفلت از بحران می‌تواند تبعات را چندبرابری کند/ حذف شروط بیمه‌ها

وزیر کشور نجات جان شهروندان اولین قدم در مدیریت بحران دانست و اعلام کرد هیچ اقدامی در مدیریت بحران مقدم بر آن نیست.

تاریخ: دوشنبه, 08 بهمن,1403
نویسنده: زهرا امانی
نسخه چاپی
وزیر کشور: غفلت از بحران می‌تواند تبعات را چندبرابری کند/ حذف شروط بیمه‌ها

اسکندر مؤمنی امروز دوشنبه، ۸ بهمن در نخستین گردهمایی و همایش مدیران کل مدیریت بحران سراسر کشور گفت: هرقدر برنامه‌های ما درست‌تر و منطقی‌تر و علمی‌تر باشد در زمان وقوع بحران کار کمتری داریم و به تبع جان شهروندان کمتر مورد تهدید قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه با دستکاری بشر و انسان در طبیعت وقوع بحران‌ها بیشتر و فاصله آنها کمتر شده است. مهم این است که ما برنامه‌ریزی مناسب و آمادگی لازم را داشته باشیم. 

وی پیرامون تعریف بحران و مدیریت بحران بیانکرد: بحران وضعیتی است که جان شهروندان، منابع و زیرساخت‌های کشور به مخاطره می‌افتد. مدیریت بحران نیز مجموعه‌ای از اقدامات و تمهیداتی است که از مخاطرات مذکور جلوگیری کند و یا آنها را به حداقل ممکن برساند.

وزیر کشور افزود: اولین تمهید پیش‌بینی و پیش‌گیری است. خوشبختانه اکثر قریب به اتفاق حوادث و بلایای طبیعی قابل پیشگیری است. اگر ما این تمهیدات را انجام دهیم یا بحران رخ نمی‌دهد یا با خسارات حداقلی رخ می‌دهد. 

وزیر کشور توضیح داد:غفلت از بحران می‌تواند تبعات را چندبرابری کند.نجات جان شهروندان اولین قدم در مدیریت بحران است و هیچ اقدامی در مدیریت بحران مقدم بر آن نیست. بعد نوبت به منابع اساسی و زیرساخت‌ها می‌رسد.

مومنی اظهار کرد: پیش‌بینی و پیش‌گیری، آمادگی و اموزش، اقدامات میدانی و پاسخگویی به بحران و ترمیم و بازسازی بعد از وقوع بحران را به‌عنوانن مراحل چهارگانه مدیریت بحران برشمرد و بر اهمیت تمام این مراحل تاکید کرد، یکی از ویژگی‌های بحران این است که مثل سلامتی مغفول می‌ماند و تا زمانی که به آن دچار نشده‌ایم متوجه آن نمی‌شویم.

وزیر کشور عنوان کرد: آمادگی و آموزش دو بخش دارد: یک، دستگاه‌ها و مسئولان و مردم. بحران که رهبری به آمادگی صددرصدی سفارش کرده‌اند.
آموزش‌های بحران باید مستمرا تکرار شود. مثال روشن آن رزمایش‌هایی است که هرسال دستگاه‌ها برگزار می‌کنند. 

وی افزود: گاه یک تمهید کوچک می‌تواند جان مردم را حفظ کند و زیرساخت‌ها را محفوظ نگه دارد.در مدیریت بحران تمام دستگاه‌های کشور را هماهنگ کرد و همه دستگاه‌ها از یک‌جا با یک برنامه و یک راهبرد هدایت شوند.

مومنی توضیح داد : کار ما در مدیریت بحران، بین بخشی است و زمانی می‌توانیم موفق باشیم که تمام دستگاه‌های دخیل در تعامل با همه مردم آماده باشند و آمادگی در تمام مردم به وجود بیاید.

وی ادامه  داد: گاهی فیلمی از حضور خانه‌ای در بستر رودخانه پخش می‌شود یا هواشناسی از بارش در بالادست رودخانه خبر می‌دهد، اما شهروندان بی‌اطلاع هستند و در بستر رودخانه گرفتار سیل می‌شوند. همه دستگاه‌ها در تلاش همه‌جانبه خود باید این را محسوس کنند. 

مومنی بیان کرد: شاید تصور شود که آموزش صرفا مخصوص دستگاه‌ها است، اما آموزش برای تمام آحاد جامعه است.یک اقدام دیگر که می‌تواند ایجاد آرامش کند استفاده از صنعت بیمه در بحران‌ها است که این بخش نیاز به تلاش و آموزش بیشتر و فرهنگ‌سازی بیشتر دارد. کاری نیست که بخواهیم اجبار کنیم باید فرهنگ‌سازی بیشتر انجام شود.

وی افزود: خیلی از کشور‌های دنیا از این ظرفیت استفاده می‌کنند به این شرطی که دستگاه‌های بیمه‌ای به همان سرعت و سهولتی که پول دریافت می‌کنند خسارت را پرداخت کنند.

وزیر کشور اظهار کرد:در برخی از موارد وقتی می‌خواهید چیزی را بیمه کنید سریع پول را دریافت می‌کنند، اما ممکن است برای دریافت خسارت موانع متعددی بگذارند و شما را پشیمان کنند. پس فرهنگ‌سازی دوطرفه است و هم مردم باید توجه کنند و هم شرکت‌های بیمه کمک کنند و بدانند بزرگترین سرمایه آنها پرداخت روان و ارائه روان خدمات است.

مومنی عنوان کرد: مردم نیاز به آرامش دارند و این آرامش به آمادگی همه دستگاه‌ها، تمهیدات مناسب و خود مردم بستگی دارد.به هیچ‌وجه تکرار بحران با دلیل مشابه پذیرفته نیست. یعنی تکرار معایب، نواقص و قصور‌ها پذیرفته نیست.


تعداد نمایش ها (15)/نظرات (0)