Toggle navigation
ورود
صفحه اصلی
معرفی مديريت بحران
معرفی همکاران دفتر مدیریت بحران
مقالات و آموزش ها
مقاله کنفرانس ملی مديريت بحران
ليست آمادگی و واکنش اضطراری
توصيه های ايمنی در برابر زلزله
آمادگی در برابر سيل
آسيب پذيری زنان در سوانح
آموزش کودکان در برابر زلزله
توصیه به معلمان در برابر زلزله
آتشسوزی در چادرها
دستورالعمل اقدامات احتیاطی
دستورالعمل ایمنی موکب های اربعین حسینی
دستورالعمل مدیریت زمستانی در شهر
دستورالعمل مدیریت بحران در شهرداری ها
قانون جدید مدیریت بحران کشور
سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری
برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح
نقشه سایت
اطلاعات تماس
آرشیو تصاویر
توصيه های ايمنی در برابر زلزله برای آموزگاران
الف: نحوه عملکرد دبيران قبل از زلزله
انجام موارد زير به دبيران محترم توصيه میگردد:
1- تشکيل شورای ايمنی در مدارس. (متشکل از مدير، نماينده دبيران، نماينده دانش آموزان و نماينده انجمن اوليا و مربيان)
2- بررسي وضعيت ايمنی کلاس و مدرسه، گزارش نقاط ضعف به مدير مدرسه و تلاش در جهت رفع آنها.
3- ارتباط با والدين دانشآموزان جهت هماهنگی نوع آموزش و تبادل نظرات.
4- دعوت از مسئولين مرتبط با زلزله و مديريت بحران جهت تبادل اطلاعات و دستيابی به راهکارهای مناسب.
5- آشنايی دانشآموزان با زلزله و پيامدهای آن و بازديد از مراکزی مانند: پژوهشگاه بين المللی زلزله، موسسه ژئوفيزيک و ساير نهادهای مرتبط.
6- برگزاری مسابقه مقالهنويسی، روزنامه ديواری، عکس، کاريکاتور در مورد موضوع مقابله با زلزله و نمايش فيلمهای آموزشی در اين راستا.
7- اگر موضوع مورد تدريس معلم با زلزله مربوط میشود، درباره آن بحث شود تا ترس از زلزله کاهش يافته و موجب افزايش آگاهی و بروز رفتار مناسب در هنگام حادثه شود.
8- تقسيمبندی دانشآموزان به گروههای 5-3 نفری و آموزش نحوه کار گروهی به آنها تا هنگام حادثه و بعد از آن وحدت عمل وجود داشته باشد.
9- آموزش کمکهاي اوليه، امداد و نجات به دانشآموزان. (توسط دبيريا افرادمتخصص)
10- معرفی و ارائه کتابهاي آموزشی پيرامون موضوع آمادگی در سوانح و امدادرسانی.
11- معرفی مکانهای امن در کلاس، آزمايشگاه، حياط مدرسه، خيابان و منزل وآموزش نحوه پناهگيري مناسب در هنگام زلزله. (مکانهای امن: زيرميز، گوشه ديوار، زير ستونهای اصلی، کنار ديوارهاي داخلی و دور از اشيائی که امکان سقوط آنها وجود دارد.
12- معرفی مسيرهاي خروج اضطراری در کلاس، آزمايشگاه، حياط مدرسه و منزل و آموزش نحوه خروج.
13- اجرای مانور زلزله و امداد حداقل دوبار در طی سال تحصيلی و بررسی نقاط ضعف و قوت آن.
14- پاکسازی کلاس و مدرسه از هر گونه عامل آتشزا و خطرآفرين.
15- تجهيز لوله اصلی گاز و آب به شير برش خودکار جهت قطع فوری آنها در هنگام زلزله.
16- قراردادن لوازم امداد و ايمنی در مکان امن و قابل دسترس. (فهرست اين لوازم به پيوست ارائه شده است)
17- تجهيز کلاس، آزمايشگاه و سالن به جعبه کمکهای اوليه و کپسول آتشنشاني و آموزش نحوه استفاده از آنها به دانشآموزان.
18- ايمنسازی شيشهها با نوار چسب يا نايلونهای بیرنگ.
19- انتقال لوازم سنگين و مواد شيميايی خطرناک، درآزمايشگاه و کارگاه، به طبقات پايين.
20- اتصال قفسههای کتابخانه، کارگاه و آزمايشگاه به ديوار توسط بستهای محکم.
21- تعبيه حفاظ روی لامپهاي مهتابی جهت جلوگيری از سقوط آنها.
22- دبيران و دانشآموزان موارد زير را يادداشت کرده و در کيف پول، کيف گردنبد و يا کيف مدرسه قراردهند:
- مشخصات فردی
- آدرس منزل
- تلفن(های) تماس ضروری
- گروه خونی
- بيماری خاص وداروی ويژه درصورت ابتلا
23-به دانشآموزان بياموزيد که در هنگام زلزله به سمت دربهای خروج هجوم نبرند و آرامش خود را حفظ کنند.
24- موارد فوق را به خانوادهايشان نيز منتقل کنند.
ب: نحوه عملکرد دبيران در هنگام از زلزله
اگر در هنگام تدريس، زلزله رخ دهد، دانشآموزان به شدت نيازمند راهنمايی معلم خود هستند و معلم بايد در اين لحظه حساس، دستوراتی قاطع و صحيح ارائه دهد. به دبيران محترم توصيه میگردد تا در هنگام زلزله، ضمن حفظ آرامش و خونسردی، موارد زير را انجام دهند:
ب-1- داخل کلاس:
1- از هجوم بردن به سمت درب کلاس پرهيز کنيد.
2- دانشآموزان به زير ميزرفته و با دو دست، محکم پايههای ميز را بگيرند.
3- خود نيز در چهارچوب در، گوشه کلاس و يا زير يک ميز محکم پناه بگيريد.
ب-2- داخل سالن:
1- به گوشه سالن و يا زير ستونهای اصلی رفته و خود را به ديوار بچسبانيد.
2- در راهپله با دودست سر را گرفته، بنشينيد و خود را به يک سمت پله بکشانيد و از بالا يا پايين رفتن بپرهيزيد.
ب-3- داخل آزمايشگاه،کارگاه وکتابخانه:
1- ازقفسهها فاصله بگيريد.
2- به زير ميز رفته و ضمن گرفتن پايههای آن از سر خود محافظت کنيد.
ب-4- داخل حياط:
1- ضمن حفظ آرامش از ديوار و ساختمان مدرسه فاصله بگيريد.
2- در جای مناسب نشسته و با دو دست سر خود را بگيريد.
توجه:
· در هنگام زلزله درصورتی از جای خود حرکت کنيد که مطمئن باشيد، حداکثردر عرض 10 ثانيه به مکان امن خواهيد رسيد. در غير اين صورت در نزديکترين مکانی که امنيت نسبی دارد پناه بگيريد.
· درتمام حالات اگر نزديک درب خروجی طبقه همکف هستيد، با احتياط خارج شده و به فضای باز و مکان امن برويد و مراقب اشياء پرتابی از ساختمانها باشيد.
· در تمام حالات تا اتمام لرزشها در جای خود ثابت بمانيد و پس از آن ضمن اطمينان از سلامتی خود، با احتياط از محيط خارج شده و به فضای باز و مکان امن برويد.
ج: نحوه عملکرد دبيران بعد از زلزله
در صورت عدم آسيبديدگي کلی شهر، مدارس بنا به دلايل زير نقش بسيار حياتی بعد از زلزله دارند:
1- بهعلت نوع ساختمان میتوان بهعنوان بيمارستان، اسکان اضطراری و غيره از آن استفاده کرد.
2- بهعلت داشتن کادر مدير ومدبر، در سازماندهی نيروهای مردمی و عمليات امداد بسيار کارساز و گره گشا میباشند.
بعد از زلزله انجام امور زير به دبيران محترم توصيه میشود:
1- بعد از اتمام لرزشها پس از بررسی و اطمينان از وضعيت سلامتی خود، با احتياط از محل خارج شويد و به مکان امنی برويد.
2- درصورت آسيبديدگی جزئی بهکمک ديگران خود را بهصورت سرپايی مداوا کرده و سپس به کمک سايرين بشتابيد.
3- مهمترين کار در اين مرحله ابتدا هدايت دانشآموزان به فضای باز و امن و سپس نجات افرادی است که زيرآوار ماندهاند. پس از آن مجروحين را با احتياط به محيط امن و پاکيزه انتقال داده تا مداواي تکميلی صورت گيرد.
4- دانشآموزان پس از زلزله وحشت زده هستند، آنهارا به آرامش و خونسردی دعوت کرده و از پراکندهشدن آنها جلوگيری کنيد. پس ازرسيدگی به وضعيت سلامتی آنها، بهطور گروهی کارهای لازم را انجام دهيد.
5- از وارد شدن به محلهای نيمه تخريب شده بپرهيزيد.
6- به محض استشمام بوی گاز در صورت امکان فلکه اصلی گاز را قطع کنيد و اگر نتوانستيد، فوراً محل را ترک کنيد.
7- آتش سوزیهاي کوچک را مهار کنيد.
8- از تجمع بیمورد در اطراف مجروحين بپرهيزيد.
9- جهت جلوگيری از شيوع بيماری، مواد آلوده را از محيط دور ساخته يا با خاک بپوشانيد.
10- از طريق راديو ترانزيستوری از دستورات مسئولين مطلع شده و آنها را انجام دهيد.
11- مراقب پسلرزهها باشيد.
12- مکانی امن را جهت استراحت و ذخيره مواد دارويی و غذايی آماده کنيد.
13- مواد دارويی و غذايي را به موقع و صحيح مصرف کنيد تا بعداً دچار مشکل نشويد.
14- به نيروهاي انتظامی و هلالاحمر کمک کنيد و از دستورات آنها پيروي کنيد.
15- در موارد بسيار ضروری، از تلفن استفاده کنيد.
نقشه سایت
DNN