ماموریت فرمانداری

فرمانداری در حوزه ماموریت خود عالی ترین نماینده دولت و مسئول حفظ سیاست عمومی و ریاست عالیه بر سایر ادارات و حق نظارت بر تمام حوزه ماموریت خود داشته تا بسترهای مناسب را برای بهبود شاخص های توسعه شهرستان فراهم نماید .

اهداف فرمانداری

هدف فرمانداری اجرای سیاستهای عمومی دولت از طریق هماهنگ ساختن فعالیتهای مختلف موسسات دولتی و محلی در شهرستان ، بخشها، دهستانها و دهات مختلف می باشد که شامل موارد زیر است :

  1. حفظ نظم و امنیت در شهرستان
  2. تامین آزادیهای سیاسی و اجتماعی در چهارچوب قوانین در سطح شهرستان
  3. اجرای سیاستهای عمومی دولت به منظور پیشبرد برنامه های سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی در سطح شهرستان
  4. حفظ دست آوردهای انقلاب اسلامی با مشارکت مردم در سطح شهرستان
  5. نظارت بر اداره کلیه نقاط شهرستان توسط بخشداران
  6. شناسایی هویت افراد در سطح شهرستان
  7. رفع بحرانهای ناشی از حوادث غیرمترقبه در سطح شهرستان
  8. ارتقای شاخص های کمی و کیفی توسعه شهرستان

وظایف کلی فرمانداری

  1. فرمانداران در قلمرو ماموریت خویش به عنوان نماینده عالی دولت ، مسئولیت اجرای سیاست های عمومی كشور در ارتباط با وزارتخانه ها و موسسات و شركت های دولتی و سایر دستگاه هائی كه به نحوی از بودجه عمومی دولت استفاده می نمایند ، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای انتظامی ، شوراهای اسلامی شهر و شهرداری ها و مؤسسات عمومی غیر دولتی را عهده دار خواهند بود . همچنین نیروهای انتظامی در چارچوب وظایفی كه در ارتباط با امنیت منطقه دارند ، تحت نظارت فرماندار عمل خواهند كرد .
  2. فرماندار مسئول برقراری و حفظ نظم و امنیت شهرستان است .
  3. هدایت و تشكیل مرتب جلسات شورای تأمین و نظارت بر حُسن اجرای مصوبات آن .
  4. كلیه ارگان های عضو شورای تأمین و سایر دستگاه های اجرایی شهرستان موظفند مصوبات شورای تأمین و دستوات امنیتی فرماندار را اجرا نمایند و رویدادهای امنیتی و سیاسی را به فرماندار گزارش كنند ( با متخلفین برابر مقررات رفتار خواهد شد ) .
  5. پیش بینی و پیشگیری معضلات امنیتی شهرستان ، تعیین و تدوین اولویت ها و سیاست های امنیتی و تعیین حدود وظایف و اختیارات امنیتی كلیه دستگاه های اجرایی شهرستان در چهارچوب وظایف قانونی آنها .
  6. فراهم آوردن موجبات اجرای طرح ها و سیاست‌های عام امنیتی و انتظامی ، مصوبات مراجع قانونی ، دستورالعمل‌ها و ابلاغیه های امنیتی.
  7. پیشنهاد تشكیل موقت یا دائم و یا انحلال رده انتظامی در سطح شهرستان در چهارچوب قوانین و دستورالعمل های مربوطه .
  8. نظارت بر حُسن اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی ، گذرنامه و وظیفه عمومی .
  9. جلوگیری از هر گونه تردد و نقل و انتقالات غیر مجاز در چهارچوب سیاست ها و خط‌مشی‌های مصوب .
  10. برنامه ریزی ، هدایت و ایجاد هماهنگی‌های لازم در خصوص مبارزه با مواد مخدر ، قاچاق سلاح ، مواد منفجره ، كالا و ارز .
  11. نظارت بر حُسن اجرای قوانین و مقررات مربوط به تردد ، اقامت ، تابعیت ، استملاك و سایر امور مربوط به اتباع و نمایندگی‌های خارجی، پناهندگان ، معاندین ، مهاجرین و آوارگان .
  12. فراهم آوردن موجبات تشكل و تقویت شوراهای اسلامی به منظور جلب مشاركت همه جانبه مردم شهرستان در امور مشاركت پذیر و سازماندهی مطلوب آن و اعمال نظارت بر شوراهای فوق در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه .
  13. تشكیل‌و هدایت شوراهایی‌كه مسئولیت‌آنها برعهده‌فرماندار می‌باشد و رعایت تصمیمات‌متخذه شوراهای مذكور طبق‌قوانین‌ومقررات‌مربوطه.
  14. ایجاد زمینه های لازم برای تأسیس و توسعه مجامع و تشكل های گوناگون فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و تخصصی و نظارت بر فعالیت‌های آنها به منظور گسترش مشاركت های مردمی در همه زمینه ها و نهادینه شدن آزادی های سیاسی و اجتماعی .
  15. اجرا و نظارت بر همه پرسی و كلیه انتخاب هایی كه به موجب قانون برگزار می گردد .
  16. انجام مطالعات و ارائه پیشنهادات در خصوص تقسیمات كشوری .
  17. نظارت بر حُسن اجرای امور مربوط به ثبت احوال .
  18. ایجاد زمینه‌مناسب جهت رشد‌و ارتقاء فرهنگی، سیاسی، اقتصادی‌و اجتماعی‌بانوان و ایجاد هماهنگی بین‌دستگاههای‌ذیربط و نظارت‌بر آنها.
  19. فراهم‌آوردن زمینه‌های‌مناسب برای رشد‌و پیشرفت و گسترش آموزش‌و پرورش، ورزش‌همگانی، بهداشت‌عمومی، آموزش‌عالی و تحقیقات.
  20. حفظ و حراست از ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و گسترش فرهنگ اصیل اسلامی .
  21. هدایت و هماهنگی اقدامات مربوط به پیشگیری از منكرات و مفاسد اجتماعی .
  22. فراهم آوردن زمینه های عدالت اجتماعی و فقر زدایی .
  23. اتخاذ تدابیر و اعمال هماهنگی لازم به منظور پیشگیری، كنترل و مهار بحران های ناشی از حوادث و بلایای طبیعی از قبیل سیل و زلزله.
  24. نظارت بر امور ایثارگران و خانواده های معظم شهداء.
  25. هماهنگی و نظارت بر مسائل رفاهی كاركنان دولتی و هماهنگ نمودن امور رفاهی آنان .
  26. نظارت بر حُسن اجرای قوانین و مقررات در شهرستان .
  27. نظارت‌و بازرسی از كلیه ارگان‌های دولتی اعم از ادارات و مؤسسات و شركت‌های دولتی و سایر دستگاه‌هائی كه به نحوی از بودجه عمومی دولت استفاده می‌كنند و نیز نهادهای انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا، ‌شهرداری ها و مؤسسات عمومی غیردولتی به جز مواردی كه به حكم قانون مستثنی شده باشد و همچنین مراقبت در رفتار و اعمال كلیه كاركنان ارگان های مذكور.
  28. ارزشیابی عملكرد مدیران بر اساس مصوبات و دستورالعمل های مراجع ذیصلاح .
  29. فراهم آوردن زمینه همكاری و ایجاد هماهنگی بین فعالیت‌های دستگاه های دولتی، سازمان‌های محلی ، نهادهای انقلاب اسلامی ، شوراهای محلی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه .
  30. نظارت و مراقبت در اجرای برنامه های عمرانی ( ملی ، استانی ) و در صورت لزوم دادن تذكر به مسئولین اجرایی و یا اعلام مراتب به سازمان و اداره كل مربوطه در جهت رفع نواقص احتمالی .
  31. نظارت بر حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست و استفاده بهینه از منابع و امكانات بالقوه و موجود شهرستان .
  32. شناسایی استعدادهای منطقه و تعیین نیازمندی‌های شهرستان و تصمیم‌گیری ، هماهنگی و هدایت برنامه‌ریزی و درخواست بودجه برای شهرستان با تأكید بر اولویت های توسعه منطقه در چهارچوب سیاست ها و راهبردهای توسعه ملی .
  33. هدایت و هماهنگی فعالیت های بانكی و تعیین اولویت ها در اعطای تسهیلات تكلیفی بانكی در چهارچوب سیاست ها و برنامه های توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی كشور و تشویق سرمایه گذاران از طریق تشكیل مؤسسات اعتباری غیر دولتی و جذب سرمایه های محلي و سوق دادن آنها به سمت فعالیت های تولیدی و عمرانی .
  34. اجرای سایر وظایفی كه در شهرستان از طریق مراجع ذیصلاح بر عهده فرماندار محول می گردد مانند طرح ملی آمارگیری ، سرشماری و آمارگیری كارگاهی ، ریشه كنی فلج اطفال و ... .
  35. نصب مدیران شهرستان و مسئولین نهادهای انقلاب‌اسلامی، فرمانده‌انتظامی و نماینده صداوسیما توسط مدیران كل با هماهنگی فرماندار.
  36. چنانچه بین فرماندار و مدیر كل یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی استان در خصوص نصب رؤسا و مسئولین ادارات شهرستان اختلاف نظر وجود داشته باشد به منظور حل اختلاف ، هیأتی مركب از استاندار به عنوان نماینده رئیس جمهور ، مدیر كل و یا رئیس سازمان ذیربط و فرماندار شهرستان مربوطه تشكیل و اتخاذ تصمیم خواهند نمود .
  37. عزل و تغییر رؤسا و مسئولین ادارت و شهرستان توسط مقام های مجاز دستگاه های ذیربط با اطلاع فرماندار صورت می گیرد .
  38. كلیه رؤسای ادارات و یا بالاترین مقام اجرایی در شهرستان و فرمانده منطقه انتظامی موظفند عدم حضور خود را در محل خدمت به اطلاع فرماندار برسانند و جانشین موقت خود را به وی معرفی نمایند .
  39. در مواردی كه فرماندار حضور رئیس اداره‌ای را در شهرستان در زمان معین ضروری بداند ، مدیر یا رئیس اداره موظف است از مرخصی یا مأموریت در آن زمان صرف نظر نموده و در محل خدمت حضور یابد .
  40. فرماندار می تواند در اجرای وظایف واحدهای اجرایی در شهرستان كه به نحوی با برنامه های توسعه و سیاست های عمومی و مسائل امنیتی و آرامش عمومی مرتبط است و همچنین ایجاد هماهنگی بین واحدهای مذكور و استفاده بهینه از امكانات آنها با رعایت قوانین و مقررات مبادرت به تهیه و ابلاغ دستور العمل‌های اجرایی نماید .
  41. كلیه واحدهای قضایی در شهرستان موظفند در خصوص مسائلی كه به نحوی با آرامش و امنیت عمومی شهرستان مرتبط می باشد، هماهنگی‌های لازم را با فرماندار معمول دارند ،‌ آئین نامه اجرایی در این رابطه توسط امور اداری و استخدامی كشور با همكاری وزارت كشور و وزارت دادگستری تهیه و به تصویب شورای عالی اداری خواهد رسید .
  42. كلیه دستگاه های اجرایی موظفند ترتیبی اتخاذ نمایند كه فرماندار از مأموریت های سازمانی و اقدامات به عمل آمده و آخرین دستورالعمل‌ها و ضوابط و بخش نامه های صادره آگاهی داشته باشد .
  43. كلیه شوراها ، ستادها و مجامعی كه برای هماهنگی انجام وظایف دستگاه هاي اجرایی در شهرستان طبق قوانین و مقررات تشكیل می گردند زیر نظر فرماندار فعالیت خواهند نمود .
  44. واحدهای اجرایی شهرستان موظف به ارائه گزارش عملكرد دوره ای خویش به فرماندار می باشند . فرماندار می تواند در صورت لزوم حسب مورد خارج از دوره مزبور نیز از واحدهای شهرستانی گزارش امور مربوطه را دریافت نماید .
  45. به منظور فراهم ساختن زمینه مناسب جهت هماهنگی بین فعالیت های مختلف و افزایش قابلیت ها ، كارآیی دستگاه های اجرایی و تحقق سیاست‌های عمومی و برنامه های توسعه در شهرستان شورای اداری شهرستان به ریاست فرماندار تشكیل می‌گردد . تركیب ، وظایف ، اختیارات و نحوه كار شورای مزبور بر اساس آئین نامه‌ای خواهد بود كه توسط سازمان امور اداری و استخدامی كشور با همكاری وزارت كشور تهیه و به تصویب شورای عالی اداری خواهد رسید .
  46. انجام مراسم تشریفات ( استقبال ، پذیرایی ، مشایعت ) از مقامات عالی رتبه داخلی و خارجی كه رسماً به شهرستان سفر می نمایند .

انجام سایر امور محوله از جانب مقام مافوق.