اخبار

برنامه‌­هاي اصلاح نظام اداري در پرتو توسعه دولت الكترونيك

معاون رئيس جمهور با اشاره به سابقه ارزيابي و عملكرد در دستگاه­‌هاي اجرايي گفت: نظام اداري نوين ما يك سابقه و قدمت بيش از صد سال را دارد و هرروز هم كه جلوتر آمده­‌ايم سعي شده است مباني علمي حاكم بر آن تقويت شود و در واقع مدرن­‌تر شده و نظام اداري ما با معيارهاي مبتني بر روش‌ها و فناوري‌هاي نوين آشنا شده و سعي شده است آنها را در انجام وظايف خود به كار بگيرد. يكي از نواقصي كه نظام اداري ما داشته بحث مديريت و ارزيابي عملكرد دستگاه‌ها و بخش­‌هاي داخلي دستگاه­‌ها بوده است بطوري كه در مجموعه قوانين و مقرراتي كه ما داريم حداقل تا سال ۱۳۴۰شاهد قانون و مقررات متقني كه ارزيابي عملكرد دستگاه­‌هاي اجرايي را تكليف كرده باشد نيستيم. براي اولين بار در قانون استخدام كشوري كه بصورت آزمايشي در سال ۱۳۴۵ ابلاغ شد در وظايف سازمان اداري و استخدامي كشور در ماده ۱۰۴آن قانون بحث ارزيابي كارآيي و عملكرد دستگاه‌­هاي اجرايي بعنوان يك تكليف ملي براي آن سازمان ستادي پيش بيني شد و كارهايي هم انجام شد.

تاریخ: جمعه, 15 مرداد,1400
دسته ها: اخبار
نسخه چاپی
کلمات کلیدی:
برنامه‌­هاي اصلاح نظام اداري در پرتو توسعه دولت الكترونيك

بعد از پيروزي انقلاب اسلامي خصوصاً در دوره دولت اصلاحات بحث اصلاح نظام اداري بصورت يك برنامه جامع مطرح شد. ارزيابي دستگاه­‌هاي اجرايي بعنوان يك برنامه در برنامه‌هاي دوازده­ گاه برنامه­‌هاي تحول نظام اداري مطرح شد و مجدداً دفتر ارزيابي عملكرد كه بعداً به دفتر مديريت عملكرد تغيير نام پيدا كرد شكل گرفت و تلاش شد كه ارزيابي عملكرد به تعبيري شاخص­‌مند شود و ما بتوانيم چه در حوزه شاخص‌هاي عمومي كه مسائل مربوط به اصلاح نظام اداري را مورد ارزيابي و سنجش قرار ميداد و چه در شاخص­‌هاي اختصاصي دستگاه كه مأموريت‌هاي اصلي دستگاه‌ها را مورد ارزيابي قرار مي­‌داد بر اساس شاخص­‌هايي كه مشخص شده بودند اين كار را  دنبال كنيم. اين كار تقريباً در حدود دوازه سيزده سال گذشته بطور جدي دنبال شده و در دوره دولت‌هاي يازدهم و دوازهم هم در غالب شكل نويني از جشنواره شهيد رجايي همواره اين كار انجام مي­‌شد و دستگاه­‌ها در شاخص‌هاي عمومي با هم مقايسه مي‌شدند و در شاخص‌هاي اختصاصي هم با اهداف كمي كه خودشان مشخص كرده بودند مورد ارزيابي قرار مي­ گرفتند و ما در هفته دولت در جشنواره شهيد رجايي از دستگاه هاي برگزيده تقدير مي‌كرديم. سال گذشته هم اين كار انجام شد و ما در نيمه دوم تيرماه امسال گزارش ارزيابي عملكرد دستگاه‌هاي ملي را خدمت آقاي رئيس جمهور ارائه داديم و دستگاه­‌هاي برتر مشخص شدند.

رئيس سازمان اداري و استخدامي با توجه به نگاه ويژه وزارت امور اقتصادي و دارائي به ارزيابي عملكرد درون سازماني گفت: كاري كه وزارت امور اقتصادي و دارائي بصورت ويژه هر سال انجام مي­‌دهد و در واقع نتيجه ارزيابي عملكرد درون دستگاهي خودش را در معرض قضاوت خود و مديرانشان قرار مي­‌دهد به نظر بنده كار ارزشمندي است چون دستگاهي مانند وزارت امور اقتصادي و دارائي به اندازه بسياري از دستگاه­­‌هايي كه ما در سازمان اداري و استخدامي مورد ارزيابي قرار مي­‌دهيم خودش زيرمجموعه دارد، ما خودمان هم آن دستگاه­‌ها را جداگانه مورد ارزيابي قرار مي­‌دهيم ولي ارزيابي مقايسه­‌اي عملكرد اين دستگاه‌ها در درون وزارتخانه كار ارزشمندي است كه بنده لازم ميدانم از اين كارخوبي كه وزارت امور اقتصادي و دارائي انجام مي­‌دهد تشكر ويژه داشته باشم و اميدوارم كه اين رويه و سنت حسنه­‌اي كه اتخاذ شده در سال‌هاي آينده نيز ادامه پيدا كند.

 

مهندس انصاري در ادامه گفت: امسال يكي از كارهايي كه انجام داديم اين بود كه عملكرد هشت ساله اصلاح نظام اداري را در كشور مورد سنجش قرار داديم و ميزان تحقق اهداف پيش‌بيني شده در بخش‌هاي مختلف را سنجيديم و مشخص شده كه ما در چه زمينه­‌هايي توفيقات بيشتري داشتيم و در چه زمينه­ هايي توفيقاتمان كمتر بوده و نياز به تلاش بيشتري داريم. از اين ارزيابي ما به دو جمع بندي رسيديم، يكي اينكه اساساً اهداف و برنامه­ هاي محدودتري را براي دوره­‌هاي زماني كوتاه­‌تر در نظر بگيريم، رويه ما تا امروز اينگونه بوده كه براي فعاليت دولت در يك دوره چهار يا هشت ساله ده تا دوازده برنامه بنويسيم و براي حوزه‌هاي مختلف نظام اداري و دستگاه‌ها با تنظيم برنامه‌هاي اجرايي به سمت عملياتي شدن آن برويم. شايد مناسب‌تر باشد كه ما بياييم و يك دوره دو يا سه ساله را صرف اصلاح ساختارهاي دولت ­كنيم يا يك دوره دوساله يا سه ساله را صرف اصلاح فرايندها كنيم البته منظور اين نيست كه بقيه را تعطيل كنيم، حتما ما بايد در برنامه‌هاي اصلاح نظام اداري يك اولويت­‌گذاري داشته باشيم و هر دوره دو يا سه ساله را براي توجه بيشتر به يك حوزه از كار اختصاص دهيم آن موقع مي‌توانيم مدعي شويم كه در آن حوزه توانستيم قدم‌هاي بزرگي را برداريم اين نتيجه­‌اي است كه از تجربه عملكرد هشت ساله به دست آورده‌ايم و توصيه هم مي­‌كنيم كه در برنامه بعدي اصلاح نظام اداري كه بايد متناسب با برنامه هفتم توسعه نوشته شود به اين نكته توجه شود.

معاون رئيس جمهور در رابطه با اهميت توسعه دولت الكترونيك نيز گفت: مطلب مهمي كه  بايد در طراحي برنامه­‌هاي اصلاح نظام اداري به آن توجه كرد محور قرار دادن توسعه دولت الكترونيك است و ديدن همه برنامه­‌هاي ديگر در پرتو توسعه دولت الكترونيك، چون بالاخره فناوري كه در حوزه توسعه دولت الكترونيك بر دستگاه‌ها تحميل مي‌شود تمام بخش‌هاي فعاليت دستگاه‌ها را از خودش متأثر مي‌كند در واقع اگر بخواهيم دقيق­تر بيان كنيم به اين صورت است كه اصل بايد برنامه­ ريزي توسعه دولت الكترونيك باشد و تمام برنامه‌هايي كه ما در حوزه اصلاح نظام اداري تعريف مي­‌كنيم به نوعي متأثر از آن چهارچوبي باشد كه در توسعه دولت الكترونيك مي­بينيم.

وي افزود: برنامه اصلاح نظام اداري تا پايان برنامه ششم تمديد شده است تا فرصتي باشد كه اول برنامه هفتم  تدوين شود و بعد متناسب با سياست­‌ها و جهت­‌گيري­‌هاي برنامه ششم برنامه جديد اصلاح نظام اداري تدوين شود ولي توسعه دولت الكترونيك چهارچوب‌ها و برنامه­‌هاي خودش را دارد و دستگاه‌­ها متناسب با شرايط خودشان مي‌توانند در محورهاي اصلاح نظام اداري الويت يكي دو ساله آينده خودشان را داشته باشند براي مثال ممكن است در وزارت امور اقتصادي و دارائي اين الويت در بهبود روش‌ها و فرآيندها باشد و در وزارت آموزش و پرورش توسعه نيروي انساني در الويت باشد. مسائل و مشكلات اصلي هر دستگاه آنها را راهنمايي مي‌كند به سمتي كه الويت‌هاي خودشان را تنظيم كنند.

در ادامه اين مراسم و پس از سخنان وزير محترم امور اقتصاد و دارائي از برگزيدگان و سازمان ‌هاي برتر آن وزارتخانه تقدير بعمل آمد.


تعداد نمایش ها (165)/نظرات (0)

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید